[Zaloguj]

O co chodzi w oznaczeniach - Forum CDur.pl

Tu jestem: Forum / Teoria muzyki / O co chodzi w oznaczeniach
InformacjeWiadomość
Użytkownik:
anonimowy
Wysłany:
2012-02-16 19:04:40
Mam pytanko;D

Co oznacza trójkąt w muzyce
albo co oznacza taki znak"<" w muzyce??

a jak mam coś takiego to o co w tym chodzi
D7, d7 trójka pod spodem d7 piątka pod spodem d7 siedem pod spodem

1,4,5,8 - czyste
2>,3>,6>,7- małe
2,3,6,7< - wielkie

trójkat+ 3 pod spodem trójkat+ 5 pod spodem
Użytkownik: Wysłany:
2012-02-16 21:30:44
1. Podejrzewam, że chodzi o trójkąt w nazwie akordu (np. CΔ). W takim przypadku będzie on oznaczał akord durowy z dodaną septymą wielką. Częściej spotyka się oznaczenie 7+.
Mamy zatem:
CΔ = C7+
DΔ = D7+
itd.

2. Znak < przy cyfrze oznacza, że podany interwał należy zwiększyć. Jeżeli 7 oznacza interwał septymy, to 7< oznacza septymę zwiększoną. W praktyce sprowadza się to do tego, że odległość dwóch dźwięków zwiększa się o jeden półton.
Przykład: Jeżeli mamy dwa dźwięki, C i E, to interwał, czyli odległość pomiędzy nimi nazywamy tercją (oznaczamy jako 3). Odległość pomiędzy C i Eis nazywamy tercją zwiększoną (oznaczamy właśnie jako 3<). Zwiększoną, bo podwyższyliśmy drugi dźwięk o pół tonu.

3. Te cyfry obok akordu określają, jaki powinien być najniższy dźwięk w akordzie. Rozważmy akord d7, który w zasadniczej postaci składa się z dźwięków D F A C. D jest podstawą akordu. F znajduje się w odległości tercji od podstawy. Tercję oznaczamy cyfrą trzy. Jeżeli zatem chcemy podkreślić, że zamiast D F A C gramy F A C D (to samo, tylko teraz tercja jest najniższym dźwiękiem), wtedy oznaczamy to jako d73. Analogicznie, jeżeli gramy A C D F, wtedy najniższym dźwiękiem jest A, czyli dźwięk w odległości kwinty od D (D jest podstawą akordu d7). Kwinta oznaczana jest cyfrą 5, stąd właśnie d75. Pododbnie d77.
Mamy zatem:
d7 = D F A C
d73 = F A C D
d75 = A C D F
d77 = C D F A

Te 1,4,5,8 - czyste itd. to właśnie oznaczenia interwałów, czyli odległości pomiędzy dźwiękami. O podstawach interwałów można poczytać tutaj: Interwały dla początkujących.
Użytkownik:
anonimowy
Wysłany:
2012-02-17 19:30:44
dzięki;D
teraz mniej więcej kumam o co chodzi.

a mam jeszcze jedno pytanko:

gram sobie trójdźwięki rozłożone gamy i pasaże.
a jak chce zagrać to w G dur to mniej więcej jaki będzie schemat?
game to rozpracowałam ale z tymi pasażami i trójdźwiękami to nie jestem pewna.
Użytkownik: Wysłany:
2012-02-17 21:01:23
Nie bardzo rozumiem, na czym polega problem.

Gama G to następujące dźwięki:
G(I) A(II) H(III) C(IV) D(V) E(VI) Fis(VII) G(VIII)

W nawiasie podałem, które to są stopnie skali.

Tonikę, czyli trójdźwięk durowy G budujemy z I, III i V stopnia skali. Będą to zatem dźwięki G H D.

Subdominanta to cztery stopnie w górę od toniki (lub pięć w dół), czyli:
G+4 H+4 D+4 = C E G (to jest akord C)

Dominanta to pięć stopni w górę od toniki (cztery w dół lub jeden w górę od subdominanty). Podnieśmy zatem subdominantę:
C+1 E+1 G+1 = D Fis A (to jest akord D)

I to właśnie na tych dźwiękach można grać poszczególne pasaże. Podobnie tworzy się trójdźwięki mollowe.